Franczyza

Franczyzobiorca, franczyza, franczyzodawca – to coraz popularniejsze słowa. Co oznaczają i skąd wzięły się te terminy?

Największe franczyzy budowane są latami

W wielu branżach możemy dostrzec ogromne sukcesy przedsiębiorstw opartych na modelu franczyzowym. Zastanówmy się, jaka sieć kawiarni jest w Polsce największa – odpowiedź może być zaskakująca. Wielu osobom w pierwszej kolejności przyjdą na myśl lokale takie jak Starbucks czy Green Caffe Nero. Znacznie wyżej plasuje się jednak sieć kojarzona z zupełnie innymi produktami. Chodzi o McDonald’s – a dokładniej należące do tej firmy kawiarnie McCafé. Popularna sieć fast food ma w naszym kraju 500 placówek.

To jeszcze nie koniec! Istnieje pewna franczyza, która może pochwalić się znacznie większą liczbą lokali, w których także znajdziemy kawę i przekąski. Mowa o sklepach Żabka – jej punktów w Polsce jest już ponad 8500, a marka jest obecna w świadomości 93% obywateli naszego kraju. Sklepy z zielonym szyldem aspirują jeszcze dalej, o czym świadczą choćby wprowadzane do placówek innowacje.

Franczyza to niezwykle interesujące zjawisko. Niewiele sieci byłoby w stanie osiągnąć taki zasięg bez lokalnych przedsiębiorców– franczyzobiorców. To model, który umożliwia im przy tym zarówno łatwiejsze wejście na rynek przedsiębiorcom, jak i stabilność oraz stały dostęp do odpowiedniego wsparcia sieci franczyzowej.

Franczyza to przede wszystkim ludzie. Jak franczyzobiorcy Żabki podchodzą do swoich sklepów?

Powierzenie komuś zarządzania przedsięwzięciem, z którym nie czuje się w żaden sposób związany i traktuje je jako coś nieswojego, może mieć negatywny skutek. Z tego względu franczyza jest w stanie tak bardzo urosnąć w siłę – całą działalność napędza pasja franczyzobiorców, którzy traktują swoje placówki jako ważny element swojego życia.

W niewielkich sklepach niezwykle ważne jest zadbanie o to, by klienci czuli się dobrze. W efekcie powstaje pewna więź, poczucie odpowiedzialności i chęć rozwijania się –Z tej pasji i pracowitości  bierze się rozwój, a także zyski/ w tym finansowy.

Franczyza – odkryj w sobie szefa

Oczywiście zaangażowanie i pasja to nie wszystko. Franczyzobiorcy muszą odznaczać się pewnymi cechami charakteru, które pozwolą im na poradzenie sobie z codziennymi wyzwaniami i dadzą możliwości rozwijania swojego biznesu.

Jaki powinien być dobry franczyzobiorca? W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na pracowitość. Oczywiście nie chodzi o pracę przez 24 h na dobę. Franczyza daje spore szanse na regulację czasu pracy.

Pracowita osoba powinna być w stanie ustalić sobie odpowiedni rytm, oddzielając życie prywatne od zawodowego. Na tym się jednak nie kończy – franczyzobiorca musi być osobą odpowiedzialną i przedsiębiorczą. Prowadzenie działalności wiąże się z wieloma obowiązkami: od sprawdzania stanu zaopatrzenia, poprzez zarządzanie zasobami, aż po wyznaczanie zadań zatrudnionym osobom.

W przypadku franczyzy nie możemy pominąć także niezwykle istotnego aspektu – chęci do uczenia się. Rynek zmienia się codziennie, nieustannie pojawiają się nowe upodobania i mody. Należy na bieżąco śledzić trendy i być otwartym na dostosowanie się do nich. Pracowitość, odpowiedzialność, chęć do nauki, otwartość na klientów oraz umiejętność dostosowania się do zmian to najważniejsze cechy, z którymi prowadzenie działalności w modelu franczyzowym może przebiegać bezproblemowo.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here