Konkurencja w branży handlowej jest naprawdę duża, dlatego każdy właściciel sklepu powinien pracować nad zwiększeniem bazy klientów. W tym celu warto podjąć pewne działania, takie jak na przykład poszerzenie asortymentu czy wymiana produktów niskiej jakości na te, które chcieliby nabywać klienci. Jak jeszcze w sposób efektywny zwiększać bazę klientów w swoim sklepie?
Wybór odpowiedniego asortymentu
Klienci coraz chętniej odwiedzają sklepy, w których mogą kupić wszystko, co potrzebne. Nic więc dziwnego, że na popularności zyskują markety, w których dostępna jest zarówno żywność, jak i inne artykuły. Małe sklepy mogą jednak konkurować z dużymi sieciami handlowymi, jeśli ich właściciele zdecydują się na asortyment odpowiedniej jakości i w odpowiedniej ilości. Kluczem do sukcesu jest więc zamówienie produktów, które klient będzie chciał kupić, a zarazem takich, które dobrze się ze sobą komponują. Przykładowo, w sklepie z akcesoriami do domu mogą znaleźć się nie tylko dekoracje, lecz także chemia gospodarcza.
Szukając wysokiej jakości produktów, warto zapoznać się z ofertą hurtowni https://b2b.europedg.pl/. Ważne, aby wybrane przez nas produkty plasowały się mniej więcej w podobnych przedziałach cenowych. Obecnie klienci chcą kupować taniej, lecz jednocześnie nie rezygnują z jakości. Dlatego też dobrze, aby artykuły pochodziły ze średniej półki cenowej, którą wybiera zdecydowania większość odwiedzających sklepy.
Efektywne działania promocyjne
Dlaczego klienci tak rzadko odwiedzają niektóre sklepy, pomimo iż mają one w swojej ofercie ciekawy asortyment w atrakcyjnej cenie? Często dlatego, że w ogóle nie wiedzą o ich istnieniu. Problem dotyczy zwłaszcza punktów handlowych położonych na uboczu, do których nie można wejść bezpośrednio z ulicy. Drugim powodem jest duża konkurencja, pośród której trudno się przebić. Jeśli obok sklepu znajduje się market, to większość klientów w pierwszej kolejności odwiedzi drugi z wymienionych punktów, w ogóle nie zwracając uwagi na mały sklepik. Dobrze zatem podjąć efektywne działania, mające na celu wypromowanie naszego biznesu. Zalicza się do nich:
- wywieszenie dużego, czytelnego szyldu reklamowego,
- rozdawanie ulotek promocyjnych,
- organizowanie akcji rabatowych, zachęcających klientów do zapoznania się z ofertą,
- prowadzenie w mediach społecznościowych profilu sklepu,
- przesyłanie zainteresowanym osobom materiałów promocyjnych w formie newslettera.
Sposobów na reklamę jest wiele, jednak przy ograniczonym budżecie należy wybrać kilka najlepszych, które pozwolą pozyskać nowych klientów.
Prowadzenie sprzedaży stacjonarnej i online jednocześnie
Prowadzenie sklepu stacjonarnego i online w tym samym czasie to tak naprawdę obsługa dwóch różnych punktów, tyle że pod tym samym szyldem. Takie rozwiązanie zdecydowanie nie jest dla każdego, gdyż wymaga rozeznania w sieci, a także zaangażowania dodatkowych pracowników. Jednak jeśli sprzedaż stacjonarna nie plasuje się na oczekiwanym poziomie, ciekawą opcją może być prowadzenie sklepu online. Koszty z pewnością będą niższe, niż gdybyśmy rozważali otwarcie drugiego sklepu w nowej lokalizacji. Ponadto prowadzenie sklepu internetowego daje możliwość pozyskania klientów z całego kraju, a nie tylko ze swojej okolicy. Zanim jednak sprzedamy pierwszą rzecz w sieci, należy rozważyć kwestie związane z:
- dostawą produktów do klienta,
- metodami płatności,
- metodami komunikacji z klientem,
- polityką prywatności,
- regulaminem sklepu,
- ochroną danych osobowych i handlowych.
Klienci, którzy do tej pory kupowali towar w sklepie stacjonarnym, mogą być zainteresowani robieniem zakupów w sieci. To pozwoli im jednorazowo kupić więcej, bez konieczności organizowania samodzielnej dostawy do domu – dotyczy to zwłaszcza osób niemobilnych.