Często zdarzają się sytuacje, że konieczna okaże się wizyta u notariusza. Taki specjalista, absolwent prawa pomoże w różnych sprawach w swoim biurze. Jakich dokładnie? Na to pytanie udzielimy odpowiedzi w niniejszym tekście.
Kilka słów o notariuszu
Kancelaria notarialna to miejsce odwiedzane przez wielu ludzi. Najpierw warto jednak wytłumaczyć kim, zgodnie z oficjalną definicją, jest sam notariusz. To człowiek o odpowiednim wykształceniu, powołany do swojej pracy przez Ministra Sprawiedliwości.
Jako przedstawiciel zawodu zaufania publiczne musi być osobą o nieposzlakowanej opinii. Tylko wtedy, mając specjalne uprawnienia, bez żadnych problemów zajmie się sporządzaniem wszelkich aktów notarialnych. Każdy klient powinien być przecież zadowolony z usług kancelarii notarialnej.
Przeróżne sprawy, ważne podpisy
Co warto wiedzieć o miejscu, jakim jest kancelaria notarialna? Przede wszystkim należy poznać, które sprawy (związane z czynnościami prawnymi) są tam przeprowadzane i wymagają potwierdzenia notarialnego. Ludzie przychodzą do kancelarii, aby po prostu otrzymać podpisany dokument mający moc prawną.
Jakie zatem usługi świadczy kancelaria notarialna? Wśród nich są takie czynności, jak: przygotowywanie umów związanych z kupnem oraz sprzedażą mieszkań, działek czy innych nieruchomości, a także tworzenie aktów prawnych dotyczących przekazaniu darowizny. Poza tym notariusz sporządza intercyzy, testamenty oraz spisuje protokoły i przechowuje papiery wartościowe. Jego zadaniem jest też udzielanie porad.
Usługi na wysokim poziomie
Najlepiej oczywiście, aby kancelaria notarialna była miejscem, w którym klienci otrzymają szybką pomoc i do tego w pełni profesjonalną oraz skuteczną. Na szczęście większość działających w dużych miastach kancelarii w kompleksowy sposób zajmuje się każdą czynnością. Mimo to warto wcześniej sprawdzić opinie na ich temat, które z łatwością można znaleźć w Internecie.
Jeżeli chodzi o cennik za dane usługi, to mają na niego wpływ różne czynniki. Maksymalny koszt określany jest przez tzw. taksę notarialną, czyli dokument tworzony w Ministerstwie Sprawiedliwości. Nie zawsze jednak należy przeznaczyć na wizytę w kancelarii aż kilkanaście tysięcy złotych. Warto nadmienić, że np. za sporządzenie testamentu cena jest ustalona z góry, natomiast za spisanie umowy kupna nieruchomości koszt nigdy nie zależy do samej wartości danej nieruchomości.
Artykuł powstał w oparciu o materiały ze strony notariusz-bydgoszcz.com.pl