Identyfikacja wizualna to całokształt różnego rodzaju symboli, które są wykorzystywane przez firmę. Za ich pomocą działalność zyskuje rozpoznawalność oraz buduje swój wizerunek. W skład identyfikacji wizualnej na pewno wchodzą: logo, grafika, strona internetowa, folia firmowa, wizytówki i gadżety firmowe. Bardzo ważna jest również kolorystyka, która wyróżnia produkt/usługę spośród innych ogólnie dostępnych na rynku.
Identyfikacja wizualna pozwala każdej firmie stworzyć swój własny i pożądany wizerunek (rozpoznawalne logo, grafikę lub stronę internetową). Buduje tożsamość i świadomość brandingową, a także jest głównym elementem strategii promocyjnej. Dobrze przemyślana i stworzona identyfikacja pozwala uzyskać przewagę komunikacyjną na rynku (pozytywne skojarzenia z marką). Sprawia, że potencjalni klienci zaczynają ufać marce i chętnie kupują oferowane przez nią produkty lub usługi.
Wiele przedsiębiorców uznaje identyfikację wizualną za coś niekonieczne istotnego. To bardzo duży problem, który nie pozwala tego typu firmom wybić się na szczyt i zwiększyć im swoje przychody. Identyfikacja powinna być zawsze uznawana za rozsądną i korzystną inwestycję, a nie bezsensowny wydatek. Takie podejście umożliwia zwiększenie rozpoznawalności marki, szybkie powiększenie grona klientów, a tym samym ma ogromny wpływ na zysk firmy.
Korzyści płynące z prawidłowo przygotowanej i wdrożonej identyfikacji wizualnej
Wyróżnienie
Prawidłowo przygotowana identyfikacja wizualna pozwala skutecznie zwiększyć rozpoznawalność firmy. Klient po wejściu do sklepu natychmiast zauważy Twój produkt, przypomni sobie jego reklamę, logo lub hasło reklamowe i dzięki temu zdecyduje się na jego zakup.
Pożądane wrażenie
Większość konsumentów kupuje głównie oczami np. jak coś ładnie wygląda lub ma dobre i estetyczne opakowanie, na pewno jest dobrym wyborem. Pierwszy kontakt konsumenta z marką ma ogromny wpływ na zakup danego towaru lub usługi. Estetyczna, spójna i dobrze wykonana identyfikacja zyskuje w oczach potencjalnego klienta i wzbudza jego zaufanie do marki.
Rozpoznawalna tożsamość
Skuteczne akcje promocyjne, trafione w gusta konsumentów logo i spójna komunikacja zapewniają firmie wysoki poziom identyfikacji wśród odbiorców. Jednolita linia wizualna używanych do komunikacji materiałów i narzędzi gwarantuje szybką rozpoznawalność marki. Klient obdarowany długopisem z logiem lub wizytówką firmową od razu skojarzy sobie wszystkie elementy i natychmiast rozpozna markę.
Oszczędność
Dobrze sporządzona i spójna identyfikacja przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy. Przedsiębiorcy mający opracowane logo i hasło reklamowe dużo szybciej wprowadzają na rynek nowe produkty, których już nie muszą reklamować. Automatycznie są one rozpoznawalne wśród innych towarów, a dzięki temu klienci wybierają je bez żadnego zastanowienia.
Higiena wizualna
Przedsiębiorcy posiadający opracowane logo, grafikę i hasła reklamowe mogą wprowadzać nowe towary lub usługi do swojej sprzedaży bez obawy o utrzymanie wizualnego porządku. Nowo zaprojektowane foldery reklamowe lub gadżety, dzięki stworzonej identyfikacji zawsze są spójne z uprzednimi narzędziami reklamowymi.
Przewaga konkurencyjna
Wyróżniająca się tożsamość wizualna sprawia, że klient ufa firmie i zawsze chętnie wybiera oferowane przez nią produkty lub usługi. Towary i usługi odznaczające się kompleksową i profesjonalną identyfikacją wizualną wyróżniają się na tle innych ogólnodostępnych towarów lub usług. Chętniej są kupowane i polecane drogą pantoflową, a dzięki temu gwarantują przedsiębiorstwom większe zyski i zwiększają konkurencyjność ich marki.
Wizualna identyfikacja daje bardzo wiele korzyści dla firm działających w przeróżnych branżach. Jeżeli Ty również jesteś zainteresowany identyfikacją, więcej informacji o jej skuteczności możesz dowiedzieć się na meggot.