Dzięki rozwojowi technologii internetowy rynek nieustannie się zmienia. Dlatego też wszystkie działania prowadzone w sieci, takie jak np. sprzedaż, promowanie marki, publikowanie treści czy kontakt z klientami muszą być stale optymalizowane i dostosowywane do nowych trendów. Aby tego rodzaju zmiany przyniosły dobre efekty, powinny być przeprowadzane w oparciu o rzetelne informacje. Ich pozyskiwanie i obróbka to zadania analityki internetowej.
Analityka internetowa – najważniejsze informacje
Analityka internetowa polega na gromadzeniu różnorodnych danych na temat serwisów WWW, odwiedzających ją użytkowników i ich zachowań. Informacje te są następnie analizowane i wykorzystywane w podejmowaniu decyzji.
Analityka pozwala m.in. na:
- Lepsze poznanie odbiorców,
- Ocenę skuteczności prowadzonych działań marketingowych,
- Zoptymalizowanie procesów,
- Oszczędność czasu,
- Usprawnienie działania witryny WWW,
- Poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
- Uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
- Zwiększenie współczynnika konwersji.
Jak widać, analiza witryny może przynieść wiele korzyści – zatem jakie narzędzia do analizy serwisów WWW wybrać?
Analityka internetowa – narzędzia
Wśród wielu dostępnych na rynku narzędzi na początek warto znać przynajmniej pięć z nich. Prezentujemy je krótko poniżej.
Google Analytics
To absolutna podstawa, jeśli chodzi o analitykę. Właściwie każda strona www oraz aplikacja mobilna, która chce się liczyć w Sieci, powinna mieć zainstalowane i skonfigurowane Google Analytics – tym bardziej, że jest ono dostępne bezpłatnie.
Narzędzie umożliwia m.in. zbieranie i analizowanie danych o:
- Użytkownikach odwiedzających witrynę i ich aktywności,
- Odsłonach i sesjach,
- Źródłach ruchu na stronie,
- Współczynniku odrzuceń,
- Współczynniku konwersji.
Bez dostępu do tego rodzaju informacji działania marketingowe są prowadzone właściwie „na ślepo”. Warto też wiedzieć, że Google Analytics można zintegrować z innym narzędziem od Google’a – platformą Ads.
Google Search Console
To uniwersalne narzędzie analityczne będzie przydatne zarówno dla właścicieli firm, marketerów, jak i specjalistów SEO, a także administratorów czy programistów. Google Search Console daje dostęp do informacji dotyczących m.in. indeksowania strony, jej widoczności w wynikach wyszukiwania, fraz kluczowych czy wykrytych w witrynie nieprawidłowości (np. spamu). Podobnie jak w przypadku Google Analytics, z narzędzia można korzystać za darmo.
Majestic
To narzędzie konkuruje z darmowymi rozwiązaniami analitycznymi dostarczanymi przez Google. Wprawdzie jest ono płatne, ale także lepiej rozwinięte niż Google Analytics oraz Google Search Console, a ponadto nieskomplikowane w obsłudze.
Majestic składa się z trzech podstawowych modułów:
- Search Explorer,
- Site Explorer,
- Backlink History Checker.
Specjaliści od pozycjonowania chętnie posługują się nim przy analizie linków zewnętrznych, których jakość jest opisywana m.in. wskaźnikami Trust Flow i Citation Flow. Inne funkcje Majestica umożliwiają poza tym np. wyszukiwanie słów kluczowych, monitorowanie konkurencji oraz generowanie raportów.
Semstorm
To jedno z podstawowych narzędzi analitycznych, właściwie niezbędne do pracy osobom zajmującym się szeroko pojętym marketingiem internetowym. Znacznie ułatwia codzienne działania, pozwalając na automatyzację części zadań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem, a także prowadzeniem kampanii w wyszukiwarkach. Wśród innych funkcjonalności warto zwrócić uwagę m.in. na:
- Monitoring pozycji,
- Analizę konkurencji,
- Analizę widoczności,
- Generator tematów,
- Synonimy słów kluczowych,
- Audyt contentu.
Ahrefs
To kolejne narzędzie dające dostęp do wielu wskaźników, danych i analiz dotyczących obecności witryny w wyszukiwarce Google. Dostępne w jego ramach funkcje obejmują np.:
- Analizę konkurencyjności,
- Monitoring sieci,
- Raporty dotyczące pozycji,
- Badanie słów kluczowych, treści i linków zwrotnych (Ahrefs dysponuje największym indeksem linków zwrotnych na świecie).
Nie musisz sięgać od razu po wszystkie opisane wyżej narzędzia – możesz się też zdecydować na inne, bardziej odpowiadające Ci aplikacje. Niezależnie od tego, co wybierzesz, koniecznie gromadź i analizuj dane dotyczące swojej witryny internetowej. Są one bowiem podstawą skutecznego marketingu.
Jeśli interesują Cię tematy związane z analityką webową, a także zagadnienia z obszaru SEO, SEM lub content marketingu, odwiedź koniecznie stronę fabrykamarketingu.pl. W zakładce „Czytelnia” znajdziesz wiele przydatnych poradników, wskazówek i informacji o użytecznych narzędziach – sprawdź już teraz!