Narzędzia do analizy serwisów WWW

Dzięki rozwojowi technologii internetowy rynek nieustannie się zmienia. Dlatego też wszystkie działania prowadzone w sieci, takie jak np. sprzedaż, promowanie marki, publikowanie treści czy kontakt z klientami muszą być stale optymalizowane i dostosowywane do nowych trendów. Aby tego rodzaju zmiany przyniosły dobre efekty, powinny być przeprowadzane w oparciu o rzetelne informacje. Ich pozyskiwanie i obróbka to zadania analityki internetowej.

Analityka internetowa – najważniejsze informacje

Analityka internetowa polega na gromadzeniu różnorodnych danych na temat serwisów WWW, odwiedzających ją użytkowników i ich zachowań. Informacje te są następnie analizowane i wykorzystywane w podejmowaniu decyzji.

Analityka pozwala m.in. na:

  • Lepsze poznanie odbiorców,
  • Ocenę skuteczności prowadzonych działań marketingowych,
  • Zoptymalizowanie procesów,
  • Oszczędność czasu,
  • Usprawnienie działania witryny WWW,
  • Poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
  • Uzyskanie przewagi konkurencyjnej,
  • Zwiększenie współczynnika konwersji.

Jak widać, analiza witryny może przynieść wiele korzyści – zatem jakie narzędzia do analizy serwisów WWW wybrać?

Analityka internetowa – narzędzia

Wśród wielu dostępnych na rynku narzędzi na początek warto znać przynajmniej pięć z nich. Prezentujemy je krótko poniżej.

Google Analytics

To absolutna podstawa, jeśli chodzi o analitykę. Właściwie każda strona www oraz aplikacja mobilna, która chce się liczyć w Sieci, powinna mieć zainstalowane i skonfigurowane Google Analytics – tym bardziej, że jest ono dostępne bezpłatnie.

Narzędzie umożliwia m.in. zbieranie i analizowanie danych o:

  • Użytkownikach odwiedzających witrynę i ich aktywności,
  • Odsłonach i sesjach,
  • Źródłach ruchu na stronie,
  • Współczynniku odrzuceń,
  • Współczynniku konwersji.

Bez dostępu do tego rodzaju informacji działania marketingowe są prowadzone właściwie „na ślepo”. Warto też wiedzieć, że Google Analytics można zintegrować z innym narzędziem od Google’a – platformą Ads.

Google Search Console

To uniwersalne narzędzie analityczne będzie przydatne zarówno dla właścicieli firm, marketerów, jak i specjalistów SEO, a także administratorów czy programistów. Google Search Console daje dostęp do informacji dotyczących m.in. indeksowania strony, jej widoczności w wynikach wyszukiwania, fraz kluczowych czy wykrytych w witrynie nieprawidłowości (np. spamu). Podobnie jak w przypadku Google Analytics, z narzędzia można korzystać za darmo.

Majestic

To narzędzie konkuruje z darmowymi rozwiązaniami analitycznymi dostarczanymi przez Google. Wprawdzie jest ono płatne, ale także lepiej rozwinięte niż Google Analytics oraz Google Search Console, a ponadto nieskomplikowane w obsłudze.

Majestic składa się z trzech podstawowych modułów:

  • Search Explorer,
  • Site Explorer,
  • Backlink History Checker.

Specjaliści od pozycjonowania chętnie posługują się nim przy analizie linków zewnętrznych, których jakość jest opisywana m.in. wskaźnikami Trust Flow i Citation Flow. Inne funkcje Majestica umożliwiają poza tym np. wyszukiwanie słów kluczowych, monitorowanie konkurencji oraz generowanie raportów.

Semstorm

To jedno z podstawowych narzędzi analitycznych, właściwie niezbędne do pracy osobom zajmującym się szeroko pojętym marketingiem internetowym. Znacznie ułatwia codzienne działania, pozwalając na automatyzację części zadań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem, a także prowadzeniem kampanii w wyszukiwarkach. Wśród innych funkcjonalności warto zwrócić uwagę m.in. na:

  • Monitoring pozycji,
  • Analizę konkurencji,
  • Analizę widoczności,
  • Generator tematów,
  • Synonimy słów kluczowych,
  • Audyt contentu.

Ahrefs

To kolejne narzędzie dające dostęp do wielu wskaźników, danych i analiz dotyczących obecności witryny w wyszukiwarce Google. Dostępne w jego ramach funkcje obejmują np.:

  • Analizę konkurencyjności,
  • Monitoring sieci,
  • Raporty dotyczące pozycji,
  • Badanie słów kluczowych, treści i linków zwrotnych (Ahrefs dysponuje największym indeksem linków zwrotnych na świecie).

Nie musisz sięgać od razu po wszystkie opisane wyżej narzędzia – możesz się też zdecydować na inne, bardziej odpowiadające Ci aplikacje. Niezależnie od tego, co wybierzesz, koniecznie gromadź i analizuj dane dotyczące swojej witryny internetowej. Są one bowiem podstawą skutecznego marketingu.

Jeśli interesują Cię tematy związane z analityką webową, a także zagadnienia z obszaru SEO, SEM lub content marketingu, odwiedź koniecznie stronę fabrykamarketingu.pl. W zakładce „Czytelnia” znajdziesz wiele przydatnych poradników, wskazówek i informacji o użytecznych narzędziach – sprawdź już teraz!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here