Jednolity Plik Kontrolny – dwa lata reform

Już prawie dwa lata minęły od kiedy ustawodawca postanowił wprowadzić szeroką reformę, w zakresie komunikacji przedsiębiorców z organami podatkowymi. Nowością było wprowadzenie tak zwanego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Jak wprowadzano JPK? Jakie były etapy? Po co wprowadzono JPK i jak można ocenić reformę?

Jednolity Plik Kontrolny i cyfryzacja administracji państwowej

Jednymi z głównych problemów administracji podatkowej w Polsce, jest nieściągalność niektórych należności oraz luki w systemie podatkowym. Wiele podmiotów unikało płacenia podatków oraz nie składało do urzędów odpowiednich zeznań podatkowych. Zdarzało się też, że składane zeznania często mijały się z prawdą. Ograniczona liczba urzędników, nie była w stanie przepracować takiej ilości spraw oraz wpływających do organów dokumentów.

Odpowiedzią na te problemy miała być reforma, prowadząca stopniowo do całkowitej cyfryzacji pracy organów skarbowych. Dzięki przygotowywaniu przez przedsiębiorców dokumentów w wersji elektronicznej, mają one dużo szybciej trafiać do odpowiednich jednostek. Część błędów i nieścisłości mogą zweryfikować najpierw specjalistyczne systemy komputerowe. Dodatkowo, elektroniczna forma plików pozwala na ich wygodniejsze przechowywanie oraz archiwizację.

Drugim elementem wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego, było właśnie ujednolicenie sprawozdań, deklaracji i informacji o transakcjach, przekazywanych do fiskusa. W skrócie chodziło o to, żeby każdy podmiot wpisywał swoje operacje w taki sam sposób i relacjonował je zgodnie z ustalonym wzorem struktur, czy tabel. Dzięki temu po pierwsze – praca urzędników mogła zostać zdecydowanie ułatwiona, a po drugie – ograniczono część „kreatywności”. W ściśle określonych strukturach JPK jest mniejsze prawdopodobieństwo prób ukrycia niektórych danych.

Wprowadzanie Jednolitego Pliku Kontrolnego

Ustawodawca zauważył, że wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego jest dość dużą zmianą dla przedsiębiorców. Nakłada na nich dwa główne obowiązki, to jest: przekazywanie części informacji raz na miesiąc oraz przygotowywanie odpowiedniego wygenerowanego zrzutu danych, na każde żądanie uprawnionego organu podatkowego. Dlatego reforma została zaplanowana etapowo. Najpierw obowiązki objęły dużych przedsiębiorców, potem średnich, małych, aż do mikro. Od 1 stycznia 2018 wszystkie podmioty mają obowiązek tworzenia oraz przekazywania informacji z Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 lipca 2018 roku również wszystkie podmioty muszą udostępnić JPK na żądanie.

Podsumowanie i ocena

Cel wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego należy ocenić jako prawidłowy. Dobrym rozwiązaniem jest dążenie do ograniczenia luk podatkowych i niepłacenia podatków przez niektóre podmioty, w celu zwiększenia wpływów do budżetu państwa. Jest to rozwiązanie mniej obciążające, niż np. podnoszenie podatków. Jednak czy Jednolity Plik Kontrolny będzie w stanie rozwiązać problemy budżetowe? Tego dowiemy się dopiero za kilka lat. Dodatkowo warto również zauważyć, że w chwili obecnej Jednolity Plik Kontrolny dołożył przedsiębiorcom pracy, chociażby obok istniejących, standardowych deklaracji np. VAT’owskich. Można stwierdzić, że dobrym rozwiązaniem było by ujednolicenie rynku deklaracyjnego i zastąpienie niektórych starych deklaracji JPK, zamiast wprowadzania go obok już istniejących obowiązków. Według zapowiedzi Ministerstwa Finansów tak docelowo ma się stać – jednak kiedy? Na razie konkretna data nie została podana.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here